Innholdsfortegnelse
1 IF Fløyas sportsplan. 2
1.1 Hvorfor en
sportsplan. 2
1.2 Prosess. 2
2 Om IF Fløya. 2
2.1 Kort om klubbens
historie. 2
2.2 Fløyas
fotballfilosofi 2
2.3 Treningsfasiliteter
og hvordan de utnyttes. 3
2.4 Kort om
organisasjonen. 3
2.5 Det enkelte lag
i Fløya. 3
3 Våre
målsettinger. 4
4 Våre holdninger. 5
4.1 Huskelapp for
trenere/ledere. 5
4.2 Huskelapp for
spillere. 5
4.3 Huskelapp for
foreldre. 6
5 IF Fløya
sportslige tilbud. 7
5.1 Samarbeid. 7
5.2 Differensiering. 7
5.3 Hospitering. 8
5.4 Tine
Fotballskole. 9
5.5 Deltagelse på
cup/turnering. 9
5.6 Fløyadag og
ferdighetsmerkeprøver. 9
6 Trenerrollen. 10
6.1 Trenerkompetanse. 10
6.2 Planlegging av
økta. 10
7 Utvikling av
trenere, lagledere og dommere. 10
8 Barnefotball:
Aldersgruppe 5-7 år – 5’er fotball 11
9 Barnefotball:
Aldersgruppe 8-9 år – 5’er fotball 12
10 Barnefotball:
Aldersgruppe 10-12 år – 7’er fotball 13
11 Ungdomsfotball:
Aldersgruppe 13 – 14 år. 14
12 Ungdomsfotball:
Aldersgruppe 15 – 16 år. 16
13 Ungdomsfotball:
Aldersgruppe 17 – 19 år. 18
14 Seniorfotball:
menn og kvinner. 19
Sportsplanen er et rammeverk som dekker flere formål.
Den er et veldig viktig arbeidsredskap for at
trenerne i klubben skal tenke likt og at vi skal ha kontinuitet i
treningsarbeidet som gjøres. Den skal gi alle en felles forståelse av hvordan
vi ønsker at det sportslige arbeidet i klubben skal foregå.
Med en omforent sportsplan vil trenere kunne gå inn
på hvilket som helst alderstrinn, vite hvilken fotballforståelse og teknisk
grunnlag som skal være etablert, og kunne bygge videre på dette i
treningsopplegget. Trenerskifte fra ett år til et annet vil med dette være
enklere.
Spillerne vil få et tydelig fokus på hvilke
ferdigheter som det arbeides med til enhver tid, og få muligheten til å
finpusse på oppgavene ennå mer. Terskelen for hospitering på nivåer over blir
lavere, da spillerne har det samme grunnlaget.
Sportsplanen
kan også brukes eksternt til å vise foreldre, lokalmiljø, Tromsø Kommune og
andre bidragsytere hvordan IF Fløya jobber sportslig.
Sportsplanen
skal gjøre det enklere å drive aktiviteter og foreta prioriteringer ved at den
synliggjør sportslige prinsipper Fløya jobber etter. Den er utarbeidet av
Sportslig Utvalg og har vært ute til høring blant styret, trenere og andre
ressurspersoner rundt klubben før den er vedtatt på klubbens årsmøte. Revisjon
vil finne sted når styret i klubben finner det formålstjenlig.
Fløya har
i dag ambisjoner om å stille lag i alle aldersklasser fra lekegrupper for
femåringer til seniorfotball på nasjonalt nivå. Ut over det er det
strategiplanen som setter ambisjonsnivået når det gjelder forventninger om
sportslige resultater. For seniorlagene vil det derfor kunne bli nødvendig med
spesialtiltak som denne sportsplanen ikke har klart å fange opp.
16-17 unge
gutter stiftet 24. juni 1922 en fotballforening med navnet Frigg, fire år
senere måtte de endre navnet til IF Fløya fordi Frigg allerede var i bruk.
Junioravdeling ble opprettet i 1929 og dameavdeling opprettet 2. juni 1931. Dette
var langt forut for sin tid, men det var ikke før i 1980 at dagens hegemoni
innen nordnorsk damefotball ble innledet.
Det ble
drevet med friidrett, ski, skihopping, bandy, skøyter, sykkel, håndball og
gangsport tidligere, nå er det kun bueskyting som blir drevet i tillegg til
fotballen.
Etter en
omflakkende tilværelse uten faste klubblokaler kjøpte Fløya Ekrehagen i 1949,
senere etablerte klubben seg på Nansenplass. Fra 1990 flyttet Fløya til
Templarheimen, der hadde klubben tilhold helt til Fløyahallen stod ferdig i
2003.
Fløya
ønsker å utvikle en tydelig, gjenkjennbar spillestil – en karakteristisk,
særpreget måte å spille fotball på over tid. Begrepet «Fløyafotball» skal
innføres, bearbeides og gis innhold. Dette handler ikke om hvorvidt klubbens
lag spiller med tre, fire eller fem spillere på midtbanen, mer om overordnede
prinsipper for hvordan vi ønsker at våre omgivelser skal oppfatte oss og hvilke
føringer vi legger for våre lag defensivt og offensivt.
Våre lag
skal preges av disiplinerte, hardtarbeidende, sjølstendige spillere som
forsøker å få til en attraktiv, offensiv og underholdende fotball. For å få
dette til søker vi å utvikle spillere med gode ferdigheter med ball, spillere
som er trygge med ballen i beina og spillere med god forflytningskapasitet.
Defensivt
vektlegger vi sonespill, situasjonsavhengig press, gunstige risikovurderinger
og at våre spillere erkjenner betydninga av defensiv dyktighet.
Offensivt
vektlegger vi stor bevegelse (motsatte, samtidige bevegelser foran ballfører),
spill gjennom ledd, framover-rettet spill på få berøringer og fokus på kontringer.
Første pasning etter ballerobring skal gå framover.
IF Fløya
disponerer egen kunstgressbane med undervarme, innendørs kunstgressbane (40x60
m) og egen gymnastikksal med parkett, noe som gjør at klubben har byens
desidert beste trening- og kampfasiliteter. I tillegg har bueskytterne egen
arena i kjelleren med 4 baner.
De aller
yngste benytter gymsalen i 3. etasje, mens alle de andre lagene har tilgang til
hallen minimum 1 time pr uke hvor de også spiller sine hjemmekamper. Gymsalen
er en ypperlig arena for fysisk trening og hurtighetstrening med ball.
Voksenlagene
disponerer alle fasilitetene i tillegg til treningstid i Skarphallen.
Klubbens
kantine og sosial-rom i Fløyahallen er hyppig brukt av alle lag til avslutninger,
lagsmøter, foreldremøter og andre sosiale aktiviteter.
I
Fløyahallen er det også eget treningsstudio hvor A-lags spillerne, styret og
alle trenerne har tilgang til en lav pris.
Årsmøtet
er klubbens høyeste organ. Årsmøtet i 2010 besluttet å dele Fløya i to – en
sportslig del «IF Fløya» og en
selskapsdel «AS Fløya Anlegg».
IF Fløya ledes av et hovedstyre som er valgt på Årsmøtet.
Underlagt styret er et felles Sportslig Utvalg (SPU) for de tre avdelingene i
klubben – herre, dame og yngres avdeling med to representanter hver. Hvert lag
har eget drifts- og budsjett ansvar.
AS Fløya Anlegg har eget styre, som velges av – og rapporterer til –
Årsmøtet. AS Fløya Anlegg har ansvar for drift og utvikling av klubbens anlegg
(bane, hall og tribuneanlegg).
Administrasjonen
består i dag av daglig leder, som er ansatt av Fløya Anlegg, og to deltids kontormedarbeidere.
Kjernen i
barne- og ungdomsfotball er frivillighet. For at et lag skal oppnå en ønsket
utvikling er støttepersonellet kanskje det aller viktigste. Hvert enkelt lag i
de yngre årsklassene har ansvar for selv å rekruttere trener(e), lagleder og
dugnadsansvarlig. Kostnader til deltakelse på turneringer og reiser må det
enkelte lag belage seg på dekke selv.
Klubben
sørger for gode rammebetingelser som treningstid, seriepåmelding, utdanning av
trenere/lagleder/dommere samt noe utstyr.
3 Våre
målsettinger
IF Fløya – gode opplevelser
-
Fløyas har uttrykt følgende visjon: Idrettsglede,
utvikling og muligheter for alle!
-
Sagt med andre ord så skal vi gi barn og ungdom
mulighet til å utvikle sine fotballferdigheter og holdninger så langt de
ønsker.
-
Fløya skal gjennom inkludering, kvalitet, åpenhet og
samarbeid internt og eksternt søke løsninger som er til enkeltspillernes og
samholdets beste. Ungene skal hele tiden stå i sentrum for vår aktivitet og
hensynet til dem skal gå foran andre hensyn.
-
Klubben skal jobbe bevisst med klubbfølelse og
tilhørighet for alle medlemmene slik at spillere og andre ressurspersoner rundt
lagene og klubben kan være stolte av å representere Fløya.
-
Klubben skal ha et tilbud både til spillerne og
foreldrene gjennom aktiv kursing på og utenfor banen.
IF Fløya – et differensiert tilbud
-
Fløya skal tilby et differensiert tilbud som er
tilpasset den enkeltes lyst og ambisjon – fra å møte kamerater på trening, til
å se hvor langt man kan komme i fotballen.
-
Vi skal drive en klubb hvor alle blir sett og får lik
mulighet til ferdighetsmessig og sosial utvikling uavhengig av nivå.
-
Gjennom medbestemmelse skal våre utøvere være med å
påvirke sitt og lagets ambisjonsnivå.
-
Vi skal tilby et sportslig tilbud som er minst like
godt som det andre klubber i Tromsø kan tilby.
IF Fløya – lag i alle årsklasser
-
IF Fløya skal stille lag i alle årsklasser inkludert
junior og senior.
-
For å kunne tilby et differensiert og godt tilbud, må
vi ha stabile og velfungerende lag i alle aldersklasser for begge kjønn.
-
På seniornivå er ambisjonen å ha lag i all-norsk
seriespill både på kvinne- og herresiden
-
IF Fløya ønsker gjennom god opplæring å utvikle gode
spillere
-
Utvikling av unge spillere skal prioriteres foran
lagsresultater i yngre aldersklasser
-
Alle lag skal samarbeide og støtte opp om klubbens
hospiteringsordninger.
IF Fløya – utvikling og utdanning av spillere, trenere, lagledere og
dommere
-
Jevnlig å rekruttere spillere til sone- krets- og
landslag
-
Tilby de som ønsker det å delta på relevante kurs i
regi av Norges Fotballforbund
-
Rekruttere trenerkoordinator
-
Tilby klubbens keepere et eget treningsopplegg
-
Klubben skal aktivt involvere seg i kursing og
utdanning av egne dommere, det være seg lagdommere, klubbdommere og
kretsdommere.
IF Fløya – bygger organisasjon og et økonomisk fundament som er robust
over tid
-
Sportslige ambisjoner, en sunn økonomi og en veldrevet
organisasjon og vekselvirkningen mellom disse er avgjørende for
sluttresultatet. Dette bygges ved at alle i og rundt lagene bidrar etter beste
evne.
-
Fløya konkurrerer med andre lag og aktiviteter om å rekruttere
og holde på spillere og samarbeidspartnere. Den nødvendige nøkternhet som
følger av dette forsøkes oppveid av andre verdier som sann idrettsglede,
respekt, toleranse, moro og lagfølelse hos alle som er involvert i klubben.
Gode og
sunne holdninger skal prege IF Fløya. Holdningene skal synliggjøres og
forankres i alle som representerer klubben dvs. spillere, trenere, foreldre
etc.
Klubbens
tillitsvalgte skal være bevisst sin rolle. Det er vi som er Fløya og foreldre
og ungers inntrykk av oss, vil ofte være ensbetydende med inntrykket de har av
klubben.
Det er
trener/lagleders oppgave og plikt å følge opp de regler og retningslinjer som
blir satt opp. Både barn og unge vil stadig prøve hvor grensen går. "Snu ikke
ryggen til” når det skjer forseelser – brudd på reglene. La "synderen” forklare
seg. Gi helst irettesettelser i enerom(under fire øyne) – og vær sikker på at
du kjenner saken godt nok før du straffer noen.
Vær obs på
kravmentaliteten fra spillere, foreldre/foresatte (fotball, fritidsutstyr,
reiser etc.). Arbeid for å holde dette på et fornuftig nivå.
Vær klar
over at din egen oppførsel er viktig. Barn gjør som du gjør – ikke som du sier.
-
Vis respekt for alle, dvs. egne spillere,
motspillere, dommer, klubb og foreldre.
-
Ikke snakk nedlatende om andre lag eller dommere.
-
Hold deg til spillerreglene og kampreglementet!
-
Spillernes utvikling er viktigere enn selve
kampresultatet.
-
Snakk positivt i medgang og spesielt i motgang.
-
Ikke forsterk "feil". Fokuser på veiledning
og oppmuntring.
-
Gi alle spillerne de samme mulighetene.
-
All aktivitet er positivt for barns utvikling
-
Sørg for at alle spillerne blir sett. Alle er like
viktig for laget.
-
Forebygg mobbing.
-
Respekter klubbens retningslinjer
-
Klubb, trener og foreldre må samarbeide for å nå
felles mål i barnefotballen.
-
Vær med å skape et godt klubbmiljø for spillere,
trenere, foreldre og ledere.
-
Ta vare på klubbens eiendeler (utstyr, bane, klubbhus
)
-
Stolthet av å representere klubben.
-
Ta avstand fra røyk, snus og rusmidler
-
Respektere samarbeid og samhold
Ta ansvar for
-
Eget og andres utstyr (ha med utstyr, hold orden på
utstyr og anlegg)
-
Andres trivsel (medansvar for at andre trives)
-
Egen utvikling som fotballspiller (topp konsentrert
på trening og kamp, trene på egenhånd, trene for å bli bedre, ta initiativ med og
uten ball)
-
Lagets resultater (ta din del av ansvaret for hvordan
kampen ender)
-
Stemningen og humøret i laget/gruppa – din oppførsel
påvirker også de rundt deg
Vis respekt for
-
Andre menneskers meninger (lære å lytte og vurdere
før en sier noe)
-
Andre menneskers tid (komme tidsnok til trening,
kamp, møte o.l.)
-
Fløytesignal fra trener/dommer (det betyr STOPP)
-
Dommerens situasjon (aksepter avgjørelser – uansett.
Utgangspunktet er at dommeren gjør sitt beste)
-
Klubbens arbeid. Vis stolthet overfor klubben, og
sørg for at dens gode renommé blir ivaretatt
Utvis disiplin ved å
-
Vise folkeskikk
-
Utføre planlagte oppgaver – på og utenfor banen, ikke
minst ved å delta i pålagte dugnader
-
Ta seier og tap med fornuft, arroganse tolereres
ikke. Et tap kan også brukes konstruktivt
-
Være engasjert på trening og i kamp, være konsentrert
og alltid gjøre sitt beste
-
Delta aktivt på møter og gi ditt syn til kjenne, ikke
bare i små grupper etter trening og kamp
-
Være lojal mot klubbens valg og verdier
Vær tolerant i forhold til
-
Medspilleres feil – det gjøres stadig feil i fotball.
Ikke kjeft/bli sur på den som gjør feil.
-
Trenere/lederes feil – trenere og ledere gjør også
feil. Ta ting du er uenig i opp på møter
-
Dommeres feil – å dømme er vanskelig. Sammenlign
antall feil du gjør og dommeren gjør
-
Uvante forhold – garderobe- og baneforhold varierer
mye. Du er der for å spille kamp. Banen og ballen er lik for begge lag
Fløya
drives gjennom av frivillighetsprinsippet. Foreldre må derfor involvere seg i
klubben gjennom verv eller på andre måter. Dette er nødvendig for klubbens
drift og viktig for at ungene skal trives best mulig i fotballklubben og
derigjennom unngå frafall fra fotballen. Vi tror at med engasjerte foreldre får
vi også mer engasjerte unger som bidrar positivt til at de selv får en trygg og
god oppvekst. For klubben betyr det at vi kan tilby flere unger et godt
sportslig og sosialt tilbud.
Foreldrerollen
er svært viktig og derfor ønsker vi at foreldrene stiller opp når klubben
trenger det. Da utvikles klubben til å bli det vi alle ønsker at den skal være;
en trygg og positiv arena for ungene!
-
Engasjer deg for lagets og klubben beste
-
Still opp og vær positiv når klubben trenger deg,
ikke minst ved å delta i pålagte dugnader
-
Oppmuntre ungene på en positiv måte til å komme på
trening
Foreldrevettregler
Som
foresatte og foreldre kan du bidra til å gjøre barnefotballen til en opplevelse
for barna. Her er noen huskeregler:
1. Møt opp
til kamp og trening - barna ønsker det
2. Gi
oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente
3. Oppmuntre
i medgang og motgang - ikke gi kritikk!
4.
Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under
kampen
5. Se på
dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene!
6.
Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det
7. Spør om
kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet
8. Sørg
for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv
9. Vis
respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare
holdninger og ambisjoner
10. Tenk
på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du
11. Vis
respekt for andre - ikke røyk på sidelinja
12. Husk
at barna gjør som du gjør - ikke som du sier
En viktig
forutsetning for Fløyas sportslige tilbud, er et godt samarbeid mellom lagene
og at alle støtter opp om de ordningene som gjelder. Det forventes derfor at
alle lags ledere og spillere tar godt imot spillere fra andre lag i Fløya.
Treningssamarbeid
mellom lag er et tiltak med flere positive ”bieffekter” som klubben ønsker å
stimulere til:
-
Spillerne blir kjent på tvers av årskullene
-
Gir mindre belastning på trenerne
-
Ungene får prøve seg på forskjellige roller (eldst,
yngst)
-
Ungene får prøve seg mot forskjellig ferdighetsnivå
Dette er
særlig aktuelt om vinteren, da det f.eks. kan legges inn ei ekstratrening for
de ivrigste som er felles for to årsklasser. Det er viktig at det ikke utvikler
seg ”faste” samarbeid, mellom to lag, men at alle lag samarbeider med lag både
over og under seg.
Naturlig
samarbeid i en vintersesong vil være at de som skal spille samme type fotball i
neste sesong trener sammen en eller flere ganger i uka. Dvs. de som skal spille
1.års 7er neste sesong, samarbeider med de som spilte 1. års 7er, denne
sesongen, de som skal spille 1.års 11er neste sesong samarbeider med de som
spilte 1.års 11er forrige sesong osv.
”Differensiering betyr at vi i oppfølgingen av våre spillere er opptatt
av å tilpasse treningstilbudene i størst mulig grad etter enkeltspillerens
forutsetninger, lyst, ønsker og behov.” (Andreas Morisbak, NFF)
Gjennom en
differensiert aktivitet kan en tilpasse mengde, utfordring og kvalitetskrav til
hver enkelt spiller, slik at en opplever det å lykkes og det å få testet ut
sine grenser (jfr. ”flytsone-modellen”). På denne måten ønsker Fløya å bidra
til at spillerne både i barne- og ungdomsfotballen blir værende i
fotballmiljøet lengst mulig.
Fra ungene
er 9 år skal vi gi et differensiert tilbud.
Flytsonemodellen
er godt egnet til å forstå og begrunne behovet for differensiert læring.
Modellen viser sammenhengen mellom ferdigheter og utfordringer, og viser at de
gode opplevelsene (flytsonen) kommer når utfordringene er tilpasset
ferdighetene.
Differensiering på mengde
I en
treningsgruppe vil det alltid være forskjell i spillernes ønske og mulighet til
å trene. For å gi et differensiert tilbud skal vi tilby godt med treninger, men
hvor oppmøtet er frivillig og fravær ikke får konsekvenser. Fellestreninger for
barne- og ungdomsfotball er et eksempel på økter som vil være et ekstra tilbud
for de som ønsker det.
Dette
medfører at det totale tilbudet kan virke litt mye for enkelte. Det er da
viktig at vi som trenere og ledere er tydelige på at vi ønsker å gi et godt
tilbud til de som ønsker å trene mye, men at de som ikke har lyst/anledning til
å komme på alle treningene ikke skal føle press og at de er like velkomne på
alle treningene.
Differensiering i økta
Utgangspunktet
for en god differensiering under trening er at vi utfordrer den enkelte
spillers kapasitet, forutsetninger og fotballferdighet – tilpasset spillerens
utvikling.
Spilleøvelser
Noen
ganger setter vi sammen mest mulig jevne lag der alle spiller mot alle.
Spillere med høyt ferdighetsnivå får i oppgave å gjøre medspillerne bedre ved å
spille dem gode. Eller vi kan i enkelte spilleomganger gi dem spesielle
oppgaver i form av bestemte krav til utførelse – eks to touch.
Andre
ganger bør vi dele inn lagene etter ferdighet, slik at de med samme
ferdighetsnivå spiller mot hverandre. Metoden bidrar til at spillere med høyere
ferdighetsnivå skjerper seg optimalt hele tiden og de på lavere ferdighetsnivå
blir mer involvert og dermed mer aktive i treningen
Firkantøvelser
Her er det
enkelt å regulere krav etter ferdighet. Størrelse på spillområde,
touchbegrensning og antall trekk kan varieres og tilpasses etter gruppenes
ferdighetsnivå.
Teknikkøvelser
Her er det
også mulig å tilpasse krav og oppgaver etter ferdighet. Økt fart, se opp, bruke
begge beina, uten feil osv. er elementer som kan være med på å øke vanskelighetsgraden
på en øvelse.
Hospitering
er et viktig differensieringstiltak som Fløya vil benytte som ledd
ferdighetsutviklingen. Dette er kanskje det viktigste tiltaket i forhold til at
vi skal klare å gi et godt tilbud til spillerne med det høyeste
ferdighetsnivået.
Det
grunnleggende ved hospitering er at en gir spillere som har ferdigheter, tid,
riktige holdninger og motivasjon et tilbud om trening(primært) og
kamp(sekundært) på et høyere ferdighetsnivå enn det de får gjennom sitt
ordinære lagsmiljø. I praksis betyr det at en spiller er med eldre spillere,
jenter på guttelag i trenings- kampsituasjon.
I Fløya
legger vi opp fundamentet for bruk av hospitering etter følgende
retningslinjer:
Følgende
understrekes i forhold til bruk av hospitering:
-
Med hospiteringsspiller mener vi spillere som har
behov for utfordringer utover det man klarer å gi i spillerens eget lag.
-
Det er klubbens sportslige utvalg som formelt er
ansvarlig for hospiteringsordninger gjennom sportslig leder. Det er viktig at
sportslig utvalg kontaktes angående hospiteringsordninger da dette krever
styring i forhold til den totale treningsmengden og belastningen for spilleren.
For spillere tilhørende barnefotballen og de første år i ungdomsfotballen, må
også foreldrene være involvert.
-
Er man i tvil om en spiller skal hospitere eller
ikke, så skal han/hun ikke hospitere
-
Hospitering er et middel i forhold til
ferdighetsutvikling, det skal ikke benyttes med hensikt å toppe et lag eller
med formål å vinne en kamp.
-
Hospitering er ikke et virkemiddel for å fylle opp et
lag som i utgangspunktet har for få spillere.
-
Det er enkeltspillerens behov for utfordringer i en
prestasjonsgruppe med høyere nivå som skal være drivende faktor for
hospitering.
-
Trener til hospiterende spiller tar kontakt med sportslig
utvalg som sammen med foreldre vurderer tiltak. Hospiteringsskjema skal fylles
ut og sportslig utvalg har ansvar for koordinering av spillerens totale
treningstilbud.
Lån av spillere
Lån av
spillere må ikke forveksles med hospitering. Lån av spillere er
situasjonsbestemt og ikke en permanent ordning.
-
Lån av spillere fra et lag til et annet gjøres når
laget mangler spiller til å gjennomføre kampen. Lån må skje i henhold til
reglement fra krets og forbund
-
Lån av spillere brukes ikke for å toppe lag eller
vinne kamper
-
Lån av spillere skal alltid skje etter avtale mellom
trenerne på de respektive laga.
Ekstrautfordring
Fløya
arrangerer hver sommer Tine Fotballskole. Dette er et tilbud til alle barn fra
6-10 år. Her vil barna lære seg grunnleggende fotballferdigheter samt møte
mange nye venner. Tine Fotballskole er den viktigste rekrutteringsarena for nye
6 åringer til klubben
For å
fremme samhold og klubbfølelse, er det ønskelig at lagene koordinerer og
samarbeider om ”cupturer”. På cuper skal det sosiale aspektet vektlegges tungt
og det er ekstra viktig å passe på at alle får spille mye fotball.
6-14 år:
Fløya turneringer
7-12 år:
Sommerturnering på Heggelia, Nordreisa eller Senja
13-15 år
Turneringer i Piteå, Harstad Narvik eller Alta
Ferdighetsmerkene
har til hensikt å utvikle barn og ungdoms evne til å behandle ballen.
Konkurransemomentet og belønningen gjennom å motta et merke er morsomt og kan
være med på å stimulere fotballaktivitet også utenom fotballtreningene.
Merkeprøvetaking skjer enten i forbindelse med Fløyaturneringen eller på det
enkelte lag.
Det skal
avvikles to ”Fløyadager” pr. år, en ved treningssesongens start og en før
seriespill starter på våren. Denne dagen vil bli avholdt på en lørdag, og samtlige
lag i klubben inviteres til felles trening og kamp. Denne dagen vil også være
obligatorisk for alle trenerne og sportslig utvalg. Det vil bli servert mat og
drikke. Fløyadagen vil også være en utmerket arena for ferdighetsmerke prøver.
Fløyadagen er ment å være et fellesskaps skapende arrangement hvor de eldre
lærer de yngre og hvor klubbens fotballfilosofi kan oppdateres.
Gjennom
engasjerte og kompetente trenere, ønsker vi i IF Fløya å utvikle selvstendige
og spillende spillere med god fotballforståelse, som løser oppgaver på egen
hånd.
Følgende
krav ønskes stilt til trenerkompetanse:
6-8 år:
Gjennomført Del-kurs 1: Barnefotballkurset i Norges Fotballforbunds C-lisens
utdanning (aktivitetslederkurs) gjennom fotballkretsen
9-16 år: Gjennomført
Norges Fotballforbunds C-lisens utdanning gjennom fotballkretsen
Junior og
senior: Gjennomført UEFAs B-lisens utdanning
I tillegg
vil det bli avholdt jevnlige trenerforum i klubben.
Viktig at
det på grunnlag av momentene i sportsplanen lages periodeplaner for hva laget
skal trene på gjennom sesongen. Trenerkoordinator og sportslig utvalg er en
ressurs som kan bistå i arbeidet.
-
Møt forberedt til hver trening
-
Sett individet i fokus; bry deg om alle
-
Del opp i små grupper; unngå venting
-
Vis øvelser; barn gjør som du gjør ikke som du sier!
-
Ha fokus på sosiale mål; få med flest mulig
-
Korte øvelser; unger blir fort ukonsentrerte
-
Få inn disiplin, men ikke skrem ungene
-
Evaluer planene etter endt sesong
Fløya ønsker å heve kompetansen og øke motivasjonen for trenere og
annet støttepersonell i alle aldersklasser. Dette gjøres gjennom å tilrettelegge
for – og oppfordre til – kursing i regi av Norges Fotballforbund, i første
rekke lokal kursing men også videregående kurs på nasjonalt nivå.
Dommerrekruttering er en del av dette. Landet trenger motiverte og gode
dommere og klubben må betale dersom vi ikke oppfyller kravet til antall
kretsdommere. Derfor oppfordres spesielt aktive spillere og spillere som ikke
lenger ser for seg en aktiv karriere til å melde sin interesse for kurs og
oppdrag. Fløyaturneringen er en fin anledning til å prøve seg under kyndig
veiledning.
8 Barnefotball:
Aldersgruppe 5-7 år – 5’er fotball
Dette er
barnas første møte med organisert idrett. Det er viktig at trivsel, lek og
aktivitet er det viktigste som vektlegges på dette trinnet.
Hovedfokus
det første året skal være
Hva som kjennetegner
denne aldersgruppen:
-
Koordinasjonen utvikles
-
Stor aktivitetstrang
-
Tar verbal instruksjon dårlig
-
Kort konsentrasjonstid
-
Idealer og forbilder står sentralt
-
Følsom for kritikk
-
Aggresjon rettes mot kamerater
Trening og
kamptilbud:
-
En trening/aktivitet pr. uke
-
I 5 års klassen så deltar spillerne kun i turneringer
-
I 6-7 års klassen deltar spillerne i turneringer og
eventuelt i serie etter lagets ønske
Mål for
aktiviteten:
-
Alle skal ha det moro
-
Skape stor aktivitet på trening, minst mulig kø og
mye ballkontakt
-
Innføring i elementære samværsregler;
toleranse-respekt-disiplin
-
Innføring i elementære basisteknikker
-
Skape lyst til allsidig aktivitet på fritiden
-
Bli kjent med fotball som idrettsaktivitet
Øvelser og
aktiviteter:
-
IF Fløya vil utarbeide en øvelsesbank som kan
benyttes av trenere.
-
Se også treningsøkta.no som man finner hos NFF
-
Husk at skolearbeid kommer før trening i prioritet.
9 Barnefotball:
Aldersgruppe 8-9 år – 5’er fotball
I denne aldersgruppen
skal det stilles strengere krav til disiplin og holdninger. Overgangen til 7èr
fotball skal planlegges når det nærmer seg slutten på fotballsesongen. Utøvere
skal fortsatt oppmuntres til allsidig aktivitet.
Hva som kjennetegner
denne aldersgruppen:
-
Jevn og harmonisk vekst
-
Selvkritikk og vilje til læring øker
-
Tilnærmet lik utvikling på jenter og gutter
-
Er lett å lede og påvirke
-
God utvikling av finmotorikk, ”teknisk gullalder”
nærmer seg i slutten av perioden
-
Gunstig alder for påvirkning av holdninger
-
Er fortsatt lite mottakelig for verbal instruksjon
-
Opptatt av regler og rettferdighet
-
Kreativiteten utvikles
-
Stort vitebegjær
Trening og
kamptilbud:
For denne
aldergruppen vil det være mye likt som forrige aldersgruppe. Lagene deltar i
cuper og kretsserie.
Mål for
aktiviteten:
-
Alle skal ha det gøy
-
Skap stor aktivitet på treningene. Smågruppespill
betyr mye ballkontakt
-
Fortsette innlæring i elementære samværsregler;
toleranse-respekt-disiplin
-
Fortsette innføring i elementære basisteknikker
-
Skape grobunn for at spillerne gjerne oppsøker løkka
utover vanlig treningstid
Nyttige
tips for aktiviteten 5èr fotball:
-
Meld på mange lag dersom det er nok mange trenere/ledere
til det. Det gjør at det blir mye spilletid for hver enkelt.
-
Lagene skal ikke deles inn etter ferdighetsnivå. Tenk
på barnas behov for lek og trygghet. Alle er like verdifulle.
-
Dersom barna opplever aktiviteten som positiv og
morsom stimuleres de også til annen fysisk aktivitet.
-
Husk foreldrevettreglene under kamp. Lever disse ut
til foreldrene som er på kampene og gå foran som gode eksempler selv under
kamp.
-
Husk at skolearbeid har prioritet før trening
10 Barnefotball:
Aldersgruppe 10-12 år – 7’er fotball
Det er
ikke den store overgangen for fotballspillere å gå fra 5’er til 7’er fotball.
Men, det bør forberedes til en viss grad og det er viktig at man har snakket
med spillerne om dette i forkant av sesongen.
Hva
kjennetegner denne aldersgruppen:
-
Jevn og harmonisk vekst
-
Selvkritikk og viljen til å lære vokser
-
Tilnærmet lik utvikling på gutter og jenter
-
Barna er lette å lede og påvirke
-
God utvikling av finmotorikk, ”gull alderen” kommer
-
Gunstig alder for påvirkning av holdninger
-
Opptatt av regler og rettferdighet
-
Spillerne kan ta i mot verbal instruksjon
-
Kreativiteten utvikles
Trening og
kamptilbud:
Mål for
opplæring:
-
Alle skal ha det gøy
-
Skape motivasjon for allsidig aktivitet på fritiden
-
Utvikle evnen til toleranse – disiplin og respekt
-
Spillerne skal lære å ta mer ansvar for fellesskapet
i laget
-
Skape klubbfølelse og vite at du er en del av en stor
klubb
-
Sportslig utvikling av basisferdigheter vektlegges sterkt
-
Husk at skolearbeid har prioritet før fotballtreninga
Noen råd
for denne aldersgruppen:
-
Gi mye ros og konstruktive tilbakemeldinger. Skap et
godt miljø hvor det er lov til å feile
-
Gi korte og klare beskjeder. Skap aktivitet
-
Ta deg tid til å snakke med spillerne
-
Vær oppmuntrende og prøv å gi like mye individuelle
som felles tilbakemeldinger
-
La spillerne rullere på posisjoner og ha som intensjon
at alle skal ha lik spilletid
-
Oppmuntre spillere til å bevege seg på helle
spilleflaten og ikke bli stasjonær på en del av banen
Øvelser og
aktiviteter:
11 Ungdomsfotball:
Aldersgruppe 13 – 14 år
Fra 2013
er 7’er fotball under innføring for denne aldersgruppen.
Av
erfaring så vet vi i Fløya at dette er den aldersgruppen hvor man har mange
utfordringer. Det er viktig at klubben er sitt ansvar bevist og at man tar godt
vare på disse gruppene samtidig som man har gode rammer for aktiviteten.
Normalt pleier det å være lett å engasjere foresatte til spillere i denne
alderen. Engasjerte og synlige foreldre/foresatte er viktig i arbeidet med å
forebygge frafallet i fotballen. Med god foreldregruppe så er man med på å
skape trygghet og positive opplevelser for spillerne på dette alderstrinnet. På
dette alderstrinnet vil også egne treninger for spillerutvikling starte (se
egen sak), og hospitering vil også være en del av denne utviklingen.
Hva
kjennetegner denne aldergruppen:
-
Store forskjeller i fysisk og mental utvikling
-
Spillerne er svært rettferdighetsbevisste
-
Noen spillere har kraftig lengdevekst
-
Spillerne blir mer prestasjonsbeviste
-
Motorikken er i god utvikling
-
Holdninger blir ofte skapt og blir varige i denne
perioden
-
Konsentrasjonen er i god utvikling
-
Spillerne er ofte ærgjerrige og lærenemme
-
Kreativiteten er i god utvikling
-
Det kan være store variasjoner i prestasjonsevne og
humør hos enkelte
-
De fleste jenter er i puberteten i denne perioden
-
Jenter liker godt å være 2 og 2 sammen på trening
-
For jenter er sosial tilhørighet viktigere enn før
Trening og
kamptilbud:
-
Det bør være tre treninger i uken utenom sesongen. I
kampsesong 2 treninger + kamp
-
Deltakelse i serie og cuper
-
Cuper og turneringer utover lokal tilhørighet
Mål for
opplæring:
-
Alle skal få et tilbud om trening og kamper
-
Spillerne skal videreutvikle isolerte tekniske
ferdigheter
-
Spillerne skal sette tekniske ferdigheter inn i
taktisk sammenheng
-
Spillerne skal bli kjent med begreper som
pasningsavstand, dybde forover og bakover, press/sikring, posisjonering, spill
i lengderetning og organisering av lage = spillesystem
-
Stimulere egentrening
-
Utvikling av enkeltspiller er viktigere enn lagets
resultater
-
Spillere må lære seg spillereglement
Taktisk/teknisk
påvirkning:
-
Det er viktig at det jobbes videre med
basisferdigheter på dette alderstrinnet. Det må nå settes krav til utførelse av
pasning/mottak, skudd, føring med ball mv samt at heading introduseres og
påvirkes som en ferdighet. Av taktiske momenter er nok bevegelse både med og
uten ball momenter som bør vektlegges sterkest.
Fysisk
påvirkning:
-
Fysisk trening er ikke noe som prioriteres, men det
skal introduseres på dette alderstrinnet. Bruk spillernes egen kropp som
belastning ved enkel styrketrening og bruk ball under øvelser for å påvirke
utholdenhet og hurtighet. Prioriter uttøyning i treningsøkten. Dette stimulerer
bevegelighet og styrke i viktige ledd.
Sosial og
holdningsmessig påvirkning:
-
Respekt, toleranse og disiplin som er nevnt tidligere
skal fortsatt være bærende stikkord for oppførsel på og utenfor banen. Det bør
i tillegg nå stilles større krav til spillerens evne til å ta ansvar.
-
Fremmøte til trening; være klar når treninga starter
-
Holde orden på eget utstyr og orden i garderoben
-
Unngå kjefting, krangling og banning. Oppmuntring og
forståelse skaper bedre spillere
-
Skolearbeid før trening, men med god planlegging får
man tid til det meste
-
Meld fra ved forfall fra trening og kamp
-
Trener/ledere må stille krav til at spillerne yter
det beste på trening og kamp
Råd til
gjennomføring:
-
Still krav til kvalitet og lær spillerne til å stille
krav til seg selv. Utviklingen stopper ved slurv
-
Spillerne må lære seg at det er gjennom mange
repetisjoner med kvalitet at ferdighetene blir innlærte og gode
-
Konsentrasjon, interesse og entusiasme må inn i
treningsarbeidet. Spillerne må oppfordres til å bidra med å skape dette
-
Treningene må ha et mål/tema som spillerne klarer å
oppfatte
-
Husk å rose spillere som tar ansvar
-
Det er viktigere å tenke på spilleren og dennes utvikling
enn på lagets resultater
-
Keepere bør få egen trening
-
Spill i mindre grupper bør være fremtredende.
-
Det er lurt å ikke ha mer enn to temaer på treningene.
Temaer premieres i spill
Øvelser og
aktiviteter:
12 Ungdomsfotball:
Aldersgruppe 15 – 16 år
Vanligvis
er det innenfor denne aldersgruppen man finner de største kullene i klubbene.
Dette gjør at man trenger både mange trener og ledere. Tradisjonelt minker
foreldre engasjementet og klubben må ofte bidra med å få på plass viktige
funksjoner. Det er derfor svært viktig at vi også innenfor dette alderstrinnet
oppmuntrer foreldre og foresatte til å bidra i og rundt laget samt på de
aktiviteter som klubben setter i gang.
Hva
kjennetegner denne aldersgruppen:
-
Sterk vekstperiode
-
Sterke sosiale behov
-
Gutter får en fysisk fordel sammenlignet med jenter
-
Kreativiteten er i stor utvikling
-
Dårlig harmoni mellom fysisk og mental utvikling
-
Ofte verbal opptreden med pubertetsalder og
usikkerhet
-
Gutter kan være tøff utad med ”aggressiv oppførsel”
-
Jenter kan ha store variasjoner på væremåte
-
Kretsløpsorganene er i strek vekst i denne perioden
Trening og
kamptilbud:
Det bør trenes 3-4 ganger i uken for denne
aldersgruppen. I sesongen 3 treninger + kamp. Det skal gis tilbud om
utviklingstrening for de spillerne som vil trene mer enn lagstreningene og har
bedre ferdigheter enn gjennomsnittet. Det er viktig at dette treningstalentet
fremheves. Hospitering på høyere nivå skal fortsatt være en del av denne
utviklingsprosessen. Men, det er viktig at man tar vare på kameratskapet i
gruppene slik at også de med sosiale motiver fortsatt blir en del av laget.
Dette er viktig for det er på dette alderstrinnet frafallet er størst innenfor
fotballen. Man må også være flink til å oppmuntre enkelte til å se på andre
oppgaver innenfor fotballen. Tilby trenerkurs, dommeropplæring og la utøverne
forstå at det er flere måter å kunne bidra med innenfor klubb. På dette
alderstrinnet deltar ofte lagene på store internasjonale turneringer som Norway
Cup, Dana Cup eller Gothia Cup. Betydning av disse turneringene er stor for
dette alderstrinnet. Man får anledning til å treffe motstander fra andre
nasjoner, man opplever et større fellesskap og man føler viktigheten av å
representere klubben på en god måte utenfor landsdelen.
Mål for
opplæring:
-
Alle skal få et seriøst tilbud om trening og kamper
-
Enkeltspillere som ønsker mer utvikling får tilbud om
dette
-
Utvikle kreativitet i spillet og oppmuntre til
selvstendige valg
-
Utvikle taktisk forståelse og tekniske ferdigheter
-
Skape gode opplevelser i en sosial sammenheng for
gruppen
-
Begynn med å bevisstgjøre hva som kreves for å bli
gode fotballspillere
-
Utvikle ansvar for hverandre og opptre oppmuntrende
og inkluderende
Teknisk/taktisk
påvirkning:
Trening av teknikk er hovedelementet på alle
treningene, men treningene vil også i større grad rettes mot de roller som
spillerne får i spillet og mot de taktiske momentene i fotballspillet. På
treningene skal pasning/mottak og gode avslutningsferdigheter stå sentralt.
Samtidig må spilleren få gode ferdigheter i rollen som førsteforsvarer. Det er
viktig å kunne vinne tilbake ballen, gjerne høyt i banen. Treneren skal stille
krav til kvalitet og seriøsitet på treningsfeltet. Samspillet mellom teknikk og
taktiske valg skal i stor grad vektlegges. Fortsatt skal man inn å veilede
innenfor de begreper som man benytter i fotball. Det er på dette alderstrinnet
mye av det grunnleggende arbeidet legges for at spillerne skal ”forstå” spillet.
Det er viktig at man er tålmodig med å forklare de nevnte prinsipper og
konsekvenser av de valg som blir tatt for at spillerne skal utvikle evnen til
denne forståelsen. Det forventes at alle spillere på dette nivået viser respekt
for motspillere, trenere, dommere og at de har begreper ”fair-play” i
ryggmargen.
Fysisk
påvirkning:
I denne aldersgruppen bør det gjennomføres mer
kontinuerlig styrketrening. Egen kropp kan fortsatt være tilstrekkelig
belastning. Utholdenhet bør påvirkes i primært i spillesituasjoner og gjerne i
spill 2 mot 2 og 3 mot 3. de viktigste fysiske momentene som bør påvirkes er
hurtighet både med og uten ball. Utenom kamp i sesongen bør man også ha fokus
på basisferdigheter som stabilitet, koordinasjon og ikke minst balansetrening.
Bevegelighetstrening må også ivaretas. Skap gode holdninger til uttøying både
under og etter aktivitet.
Sosiale og
holdningsmessige påvirkninger:
Det er viktig at vi i Fløya gir denne aldersgruppen
forståelse for hva som kreves for å bli god fotballspiller. Oppmuntring i
kombinasjon med tilrettelegging og veiledning er viktige elementer for de som
ønsker å satse på fotballen. Trener og leder skal vektlegge at skolegang er
viktig og at det må god planlegging til for de som ønsker å trene mye.
Spillerne må påvirkes til å utvikle ansvar for hverandre. De skal opptre
oppmuntrende og inkluderende i både trening og kamp. Alle blir ikke like gode
spillere, men det er viktig at vi får med oss så mange som mulig. Det skal være
nulltoleranse når det gjelder mobbing og rus.
Råd for
gjennomføring av aktivitetene:
Spillerne på dette nivået bør ha faste roller, men de
bør ikke nødvendigvis være fastlåste. Mange spillere har fortsatt fysiske
utfordringer med f.eks. sterk vekst slik at det er viktig å være våken for at
spillere kan ”vokse” inn i andre roller. Kvalitet på treningen er svært viktig
og sammen med humør og større ansvar så vil spillerne få den utviklingen vi
ønsker. Det er kjekt når laget lykkes i kamper og turneringer, men man må ikke
glemme å utvikle enkeltspillere. Det er viktig at utvikling av spillere kommer
foran lagets resultater.
Juniorgruppene
er underlagt sine respektive seniorstyrer, og vil følge de planer som til
enhver tid gjelder for disse gruppene. Frafallet på jentesiden har i den senere
tid gjort det vanskelig å etablere dame juniorlag. Selv om vi i Fløya klarer å
stille lag så vil vi ha et begrenset tilbud i kretsen på dette nivået. Denne utfordringen
kan i noen tilfeller også gjelde for herresiden. Mange av spillerne vil derfor
få sitt sportslige tilbud på gruppe 2 på seniornivå.
Frafallet
i denne aldersgruppen gir også utfordringer når det gjelder å beholde
ressursene i klubben. Dommer/trener og leder rekruttering er et viktig emne som
klubben vil at det skal jobbes bedre med i denne gruppen i løpet av
planperioden.
Hva
kjennetegner denne gruppen:
-
Stadig i vekst
-
Sterke sosiale behov, men mer selvstendig
-
Økende frafall, andre interesser overtar
-
Behov for mer tilrettelegging for skolegang og
utdanning
-
Forskjellen på de spillere som vil mest og minst øker
-
Variable holdninger, spesielt rettet mot rusmidler
-
Mer beviste utøvere, noen tar større ansvar
-
Økt kroppsfiksering
-
Jentene utvikler mindre muskelstyrke enn gutter
14 Seniorfotball:
Menn og kvinner
Klubben
vil ikke legge for sterke føringer av trenings- og kampopplegg for seniorlag i
klubben. Det som man kan håpe på er at vi under denne planperioden kan utvikle
en ”klubb modell” hvordan vi i Fløya ønsker å spille fotball på. Et ønske med
en slik modell i bunnen er at vi det i framtiden skal ansetter trenere som må
tre inn i vår modell for å utøve sitt virke og ikke laget som må tre inn i
trenerens spillefilosofi. Man kan dermed utvikle en Fløya måte å spille på og
som vil være en rød tråd i klubben på alle lag som spiller 11-er fotball.
”Retningslinjer
for seniorspillere” i Fløya.
-
Våre spillere aksepterer klubbens rammebetingelser
-
Våre spillere betaler medlemskontingent,
treningsavgift og obligatorisk spillerlisens
-
Våre spillere stiller opp på dugnader og støtter opp
om inntektsbringende tiltak
-
Våre spillere erkjenner rimeligheten av at klubben
tar seg betalt for jobben når de har utviklet spillere til profesjonell fotball
-
Våre spillere avvikler ferie i henhold til de rammer
terminlista setter
-
Våre spillere etterstreber å bidra til at vi har en
yte-, ikke sytekultur i gruppa
-
Våre spillere etterstreber leveregelen – «Vær mot
andre som du vil at andre skal være mot deg»
-
Våre spillere skjønner sammenhengen mellom innsats og
egen utvikling
”Retningslinjer
for spillet” i Fløya / spillestil / Fløyafotball
-
SPILLEFORMASJON
-
Spisskompetanse
i spillergruppa avgjør hvilken formasjon som velges
-
Alternative
formasjoner kan være 4-3-3, 4-5-1, 4-4-2, 4-4-1-1, 4-2-3-1, 4-3-1-2
-
Offensive
og defensive spilleprinsippene er uavhengig av formasjon
-
DEFENSIVT
-
Vi spiller
etter soneprinsippet (press – sikring – dekking av rom)
-
Vi
praktiserer situasjonsavhengig presshøyde, hvor vi, avhengig av situasjonen og
klimaet på banen, er i stand til å variere mellom høyt og lavt press
-
Vi
etterstreber å ha riktige avstander i laget, både mellom spillere innen ledd og
mellom ledd
-
Vi har
sterkt fokus på omstilling i de øyeblikkene vi mister ballen, vi skifter hurtig
fokus fra angrep (når vi har ballen) til forsvar (når motstander har ballen).
Nærmeste spiller går for umiddelbar gjenvinning når vi mister ballen.
-
Vi spiller
kontrollert og kalkulert, men aggressivt
-
Vi har
stor løpskapasitet i laget
-
En god
defensiv spiller fortjener like mye anerkjennelse som en god offensiv spiller
-
Ballskikkelighet.
Vi utvikler spillere som mestrer ballen, som vil ha den og som vil styre
spillet
-
Bevegelse.
Vi kjennetegnes av stor bevegelse foran ballfører, har fokus på motsatte
bevegelser og har også aksept for å bevege oss ikke bare for å få ballen sjøl,
men for å skape rom for andre.
-
Vi er
opptatte av at gjennomsnittlig antall touch pr spiller er lavest mulig, for på
den måten å skape høyest mulig balltempo i spillet
-
Framover-fotball.
Vi forsøker alltid å se etter gjennombrudd – vi spiller helst ballen framover,
gjennom ledd. Vi spiller der det oppstår rom. Vi tvinger ikke ballen inn i
bakrom om det ikke er bakrom – da bruker vi heller mellomrommet.
-
Vi spiller
med offensive sidebacker, spillere med løpskraft som er opptatte av å skape
overtall på sidene
-
Vi er
opptatte av ettertrykk – dvs. at vi står etter med laget når vi går i angrep.
|