SPORTSPLAN |
|
Innholdsfortegnelse 2.3 Treningsfasiliteter og hvordan de utnyttes 4.1 Huskelapp for trenere/ledere 5.5 Deltagelse på cup/turnering 5.6 Fløyadag og ferdighetsmerkeprøver 7 Utvikling av trenere, lagledere og dommere 8 Barnefotball: Aldersgruppe 5-7 år – 5’er fotball 9 Barnefotball: Aldersgruppe 8-9 år – 5’er fotball 10 Barnefotball: Aldersgruppe 10-12 år – 7’er fotball 11 Ungdomsfotball: Aldersgruppe 13 – 14 år 12 Ungdomsfotball: Aldersgruppe 15 – 16 år 13 Ungdomsfotball: Aldersgruppe 17 – 19 år 14 Seniorfotball: menn og kvinner
1.1 Hvorfor en sportsplanSportsplanen er et rammeverk som dekker flere formål. Den er et veldig viktig arbeidsredskap for at trenerne i klubben skal tenke likt og at vi skal ha kontinuitet i treningsarbeidet som gjøres. Den skal gi alle en felles forståelse av hvordan vi ønsker at det sportslige arbeidet i klubben skal foregå. Med en omforent sportsplan vil trenere kunne gå inn på hvilket som helst alderstrinn, vite hvilken fotballforståelse og teknisk grunnlag som skal være etablert, og kunne bygge videre på dette i treningsopplegget. Trenerskifte fra ett år til et annet vil med dette være enklere. Spillerne vil få et tydelig fokus på hvilke ferdigheter som det arbeides med til enhver tid, og få muligheten til å finpusse på oppgavene ennå mer. Terskelen for hospitering på nivåer over blir lavere, da spillerne har det samme grunnlaget. Sportsplanen kan også brukes eksternt til å vise foreldre, lokalmiljø, Tromsø Kommune og andre bidragsytere hvordan IF Fløya jobber sportslig. 1.2 ProsessSportsplanen skal gjøre det enklere å drive aktiviteter og foreta prioriteringer ved at den synliggjør sportslige prinsipper Fløya jobber etter. Den er utarbeidet av Sportslig Utvalg og har vært ute til høring blant styret, trenere og andre ressurspersoner rundt klubben før den er vedtatt på klubbens årsmøte. Revisjon vil finne sted når styret i klubben finner det formålstjenlig. Fløya har i dag ambisjoner om å stille lag i alle aldersklasser fra lekegrupper for femåringer til seniorfotball på nasjonalt nivå. Ut over det er det strategiplanen som setter ambisjonsnivået når det gjelder forventninger om sportslige resultater. For seniorlagene vil det derfor kunne bli nødvendig med spesialtiltak som denne sportsplanen ikke har klart å fange opp. 2 Om IF Fløya2.1 Kort om klubbens historie16-17 unge gutter stiftet 24. juni 1922 en fotballforening med navnet Frigg, fire år senere måtte de endre navnet til IF Fløya fordi Frigg allerede var i bruk. Junioravdeling ble opprettet i 1929 og dameavdeling opprettet 2. juni 1931. Dette var langt forut for sin tid, men det var ikke før i 1980 at dagens hegemoni innen nordnorsk damefotball ble innledet. Det ble drevet med friidrett, ski, skihopping, bandy, skøyter, sykkel, håndball og gangsport tidligere, nå er det kun bueskyting som blir drevet i tillegg til fotballen. Etter en omflakkende tilværelse uten faste klubblokaler kjøpte Fløya Ekrehagen i 1949, senere etablerte klubben seg på Nansenplass. Fra 1990 flyttet Fløya til Templarheimen, der hadde klubben tilhold helt til Fløyahallen stod ferdig i 2003. 2.2 Fløyas fotballfilosofiFløya ønsker å utvikle en tydelig, gjenkjennbar spillestil – en karakteristisk, særpreget måte å spille fotball på over tid. Begrepet «Fløyafotball» skal innføres, bearbeides og gis innhold. Dette handler ikke om hvorvidt klubbens lag spiller med tre, fire eller fem spillere på midtbanen, mer om overordnede prinsipper for hvordan vi ønsker at våre omgivelser skal oppfatte oss og hvilke føringer vi legger for våre lag defensivt og offensivt. Våre lag skal preges av disiplinerte, hardtarbeidende, sjølstendige spillere som forsøker å få til en attraktiv, offensiv og underholdende fotball. For å få dette til søker vi å utvikle spillere med gode ferdigheter med ball, spillere som er trygge med ballen i beina og spillere med god forflytningskapasitet. Defensivt vektlegger vi sonespill, situasjonsavhengig press, gunstige risikovurderinger og at våre spillere erkjenner betydninga av defensiv dyktighet. Offensivt vektlegger vi stor bevegelse (motsatte, samtidige bevegelser foran ballfører), spill gjennom ledd, framover-rettet spill på få berøringer og fokus på kontringer. Første pasning etter ballerobring skal gå framover. 2.3 Treningsfasiliteter og hvordan de utnyttesIF Fløya disponerer egen kunstgressbane med undervarme, innendørs kunstgressbane (40x60 m) og egen gymnastikksal med parkett, noe som gjør at klubben har byens desidert beste trening- og kampfasiliteter. I tillegg har bueskytterne egen arena i kjelleren med 4 baner. De aller yngste benytter gymsalen i 3. etasje, mens alle de andre lagene har tilgang til hallen minimum 1 time pr uke hvor de også spiller sine hjemmekamper. Gymsalen er en ypperlig arena for fysisk trening og hurtighetstrening med ball. Voksenlagene disponerer alle fasilitetene i tillegg til treningstid i Skarphallen. Klubbens kantine og sosial-rom i Fløyahallen er hyppig brukt av alle lag til avslutninger, lagsmøter, foreldremøter og andre sosiale aktiviteter. I Fløyahallen er det også eget treningsstudio hvor A-lags spillerne, styret og alle trenerne har tilgang til en lav pris. 2.4 Kort om organisasjonenÅrsmøtet er klubbens høyeste organ. Årsmøtet i 2010 besluttet å dele Fløya i to – en sportslig del «IF Fløya» og en selskapsdel «AS Fløya Anlegg». IF Fløya ledes av et hovedstyre som er valgt på Årsmøtet. Underlagt styret er et felles Sportslig Utvalg (SPU) for de tre avdelingene i klubben – herre, dame og yngres avdeling med to representanter hver. Hvert lag har eget drifts- og budsjett ansvar. AS Fløya Anlegg har eget styre, som velges av – og rapporterer til – Årsmøtet. AS Fløya Anlegg har ansvar for drift og utvikling av klubbens anlegg (bane, hall og tribuneanlegg). Administrasjonen består i dag av daglig leder, som er ansatt av Fløya Anlegg, og to deltids kontormedarbeidere. 2.5 Det enkelte lag i FløyaKjernen i barne- og ungdomsfotball er frivillighet. For at et lag skal oppnå en ønsket utvikling er støttepersonellet kanskje det aller viktigste. Hvert enkelt lag i de yngre årsklassene har ansvar for selv å rekruttere trener(e), lagleder og dugnadsansvarlig. Kostnader til deltakelse på turneringer og reiser må det enkelte lag belage seg på dekke selv. Klubben sørger for gode rammebetingelser som treningstid, seriepåmelding, utdanning av trenere/lagleder/dommere samt noe utstyr.
IF Fløya – gode opplevelser
IF Fløya – et differensiert tilbud
IF Fløya – lag i alle årsklasser
IF Fløya – utvikling og utdanning av spillere, trenere, lagledere og dommere
IF Fløya – bygger organisasjon og et økonomisk fundament som er robust over tid
4 Våre holdningerGode og sunne holdninger skal prege IF Fløya. Holdningene skal synliggjøres og forankres i alle som representerer klubben dvs. spillere, trenere, foreldre etc. 4.1 Huskelapp for trenere/ledereKlubbens tillitsvalgte skal være bevisst sin rolle. Det er vi som er Fløya og foreldre og ungers inntrykk av oss, vil ofte være ensbetydende med inntrykket de har av klubben. Det er trener/lagleders oppgave og plikt å følge opp de regler og retningslinjer som blir satt opp. Både barn og unge vil stadig prøve hvor grensen går. "Snu ikke ryggen til” når det skjer forseelser – brudd på reglene. La "synderen” forklare seg. Gi helst irettesettelser i enerom(under fire øyne) – og vær sikker på at du kjenner saken godt nok før du straffer noen. Vær obs på kravmentaliteten fra spillere, foreldre/foresatte (fotball, fritidsutstyr, reiser etc.). Arbeid for å holde dette på et fornuftig nivå. Vær klar over at din egen oppførsel er viktig. Barn gjør som du gjør – ikke som du sier.
4.2 Huskelapp for spillereTa ansvar for
Vis respekt for
Utvis disiplin ved å
Vær tolerant i forhold til
4.3 Huskelapp for foreldreFløya drives gjennom av frivillighetsprinsippet. Foreldre må derfor involvere seg i klubben gjennom verv eller på andre måter. Dette er nødvendig for klubbens drift og viktig for at ungene skal trives best mulig i fotballklubben og derigjennom unngå frafall fra fotballen. Vi tror at med engasjerte foreldre får vi også mer engasjerte unger som bidrar positivt til at de selv får en trygg og god oppvekst. For klubben betyr det at vi kan tilby flere unger et godt sportslig og sosialt tilbud. Foreldrerollen er svært viktig og derfor ønsker vi at foreldrene stiller opp når klubben trenger det. Da utvikles klubben til å bli det vi alle ønsker at den skal være; en trygg og positiv arena for ungene!
Foreldrevettregler Som foresatte og foreldre kan du bidra til å gjøre barnefotballen til en opplevelse for barna. Her er noen huskeregler: 1. Møt opp til kamp og trening - barna ønsker det 2. Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente 3. Oppmuntre i medgang og motgang - ikke gi kritikk! 4. Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen 5. Se på dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene! 6. Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det 7. Spør om kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet 8. Sørg for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv 9. Vis respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner 10. Tenk på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du 11. Vis respekt for andre - ikke røyk på sidelinja 12. Husk at barna gjør som du gjør - ikke som du sier 5 IF Fløya sportslige tilbud5.1 SamarbeidEn viktig forutsetning for Fløyas sportslige tilbud, er et godt samarbeid mellom lagene og at alle støtter opp om de ordningene som gjelder. Det forventes derfor at alle lags ledere og spillere tar godt imot spillere fra andre lag i Fløya. Treningssamarbeid mellom lag er et tiltak med flere positive ”bieffekter” som klubben ønsker å stimulere til:
Dette er særlig aktuelt om vinteren, da det f.eks. kan legges inn ei ekstratrening for de ivrigste som er felles for to årsklasser. Det er viktig at det ikke utvikler seg ”faste” samarbeid, mellom to lag, men at alle lag samarbeider med lag både over og under seg. Naturlig samarbeid i en vintersesong vil være at de som skal spille samme type fotball i neste sesong trener sammen en eller flere ganger i uka. Dvs. de som skal spille 1.års 7er neste sesong, samarbeider med de som spilte 1. års 7er, denne sesongen, de som skal spille 1.års 11er neste sesong samarbeider med de som spilte 1.års 11er forrige sesong osv. 5.2 Differensiering”Differensiering betyr at vi i oppfølgingen av våre spillere er opptatt av å tilpasse treningstilbudene i størst mulig grad etter enkeltspillerens forutsetninger, lyst, ønsker og behov.” (Andreas Morisbak, NFF)
Gjennom en differensiert aktivitet kan en tilpasse mengde, utfordring og kvalitetskrav til hver enkelt spiller, slik at en opplever det å lykkes og det å få testet ut sine grenser (jfr. ”flytsone-modellen”). På denne måten ønsker Fløya å bidra til at spillerne både i barne- og ungdomsfotballen blir værende i fotballmiljøet lengst mulig. Fra ungene er 9 år skal vi gi et differensiert tilbud. Flytsonemodellen er godt egnet til å forstå og begrunne behovet for differensiert læring. Modellen viser sammenhengen mellom ferdigheter og utfordringer, og viser at de gode opplevelsene (flytsonen) kommer når utfordringene er tilpasset ferdighetene. Differensiering på mengde I en treningsgruppe vil det alltid være forskjell i spillernes ønske og mulighet til å trene. For å gi et differensiert tilbud skal vi tilby godt med treninger, men hvor oppmøtet er frivillig og fravær ikke får konsekvenser. Fellestreninger for barne- og ungdomsfotball er et eksempel på økter som vil være et ekstra tilbud for de som ønsker det. Dette medfører at det totale tilbudet kan virke litt mye for enkelte. Det er da viktig at vi som trenere og ledere er tydelige på at vi ønsker å gi et godt tilbud til de som ønsker å trene mye, men at de som ikke har lyst/anledning til å komme på alle treningene ikke skal føle press og at de er like velkomne på alle treningene. Differensiering i økta Utgangspunktet for en god differensiering under trening er at vi utfordrer den enkelte spillers kapasitet, forutsetninger og fotballferdighet – tilpasset spillerens utvikling. Spilleøvelser Noen ganger setter vi sammen mest mulig jevne lag der alle spiller mot alle. Spillere med høyt ferdighetsnivå får i oppgave å gjøre medspillerne bedre ved å spille dem gode. Eller vi kan i enkelte spilleomganger gi dem spesielle oppgaver i form av bestemte krav til utførelse – eks to touch. Andre ganger bør vi dele inn lagene etter ferdighet, slik at de med samme ferdighetsnivå spiller mot hverandre. Metoden bidrar til at spillere med høyere ferdighetsnivå skjerper seg optimalt hele tiden og de på lavere ferdighetsnivå blir mer involvert og dermed mer aktive i treningen Firkantøvelser Her er det enkelt å regulere krav etter ferdighet. Størrelse på spillområde, touchbegrensning og antall trekk kan varieres og tilpasses etter gruppenes ferdighetsnivå. Teknikkøvelser Her er det også mulig å tilpasse krav og oppgaver etter ferdighet. Økt fart, se opp, bruke begge beina, uten feil osv. er elementer som kan være med på å øke vanskelighetsgraden på en øvelse. 5.3 HospiteringHospitering er et viktig differensieringstiltak som Fløya vil benytte som ledd ferdighetsutviklingen. Dette er kanskje det viktigste tiltaket i forhold til at vi skal klare å gi et godt tilbud til spillerne med det høyeste ferdighetsnivået. Det grunnleggende ved hospitering er at en gir spillere som har ferdigheter, tid, riktige holdninger og motivasjon et tilbud om trening(primært) og kamp(sekundært) på et høyere ferdighetsnivå enn det de får gjennom sitt ordinære lagsmiljø. I praksis betyr det at en spiller er med eldre spillere, jenter på guttelag i trenings- kampsituasjon. I Fløya legger vi opp fundamentet for bruk av hospitering etter følgende retningslinjer:
Følgende understrekes i forhold til bruk av hospitering:
Lån av spillere Lån av spillere må ikke forveksles med hospitering. Lån av spillere er situasjonsbestemt og ikke en permanent ordning.
Ekstrautfordring
5.4 Tine FotballskoleFløya arrangerer hver sommer Tine Fotballskole. Dette er et tilbud til alle barn fra 6-10 år. Her vil barna lære seg grunnleggende fotballferdigheter samt møte mange nye venner. Tine Fotballskole er den viktigste rekrutteringsarena for nye 6 åringer til klubben 5.5 Deltagelse på cup/turneringFor å fremme samhold og klubbfølelse, er det ønskelig at lagene koordinerer og samarbeider om ”cupturer”. På cuper skal det sosiale aspektet vektlegges tungt og det er ekstra viktig å passe på at alle får spille mye fotball. 6-14 år: Fløya turneringer 7-12 år: Sommerturnering på Heggelia, Nordreisa eller Senja 13-15 år Turneringer i Piteå, Harstad Narvik eller Alta 5.6 Fløyadag og ferdighetsmerkeprøverFerdighetsmerkene har til hensikt å utvikle barn og ungdoms evne til å behandle ballen. Konkurransemomentet og belønningen gjennom å motta et merke er morsomt og kan være med på å stimulere fotballaktivitet også utenom fotballtreningene. Merkeprøvetaking skjer enten i forbindelse med Fløyaturneringen eller på det enkelte lag. Det skal avvikles to ”Fløyadager” pr. år, en ved treningssesongens start og en før seriespill starter på våren. Denne dagen vil bli avholdt på en lørdag, og samtlige lag i klubben inviteres til felles trening og kamp. Denne dagen vil også være obligatorisk for alle trenerne og sportslig utvalg. Det vil bli servert mat og drikke. Fløyadagen vil også være en utmerket arena for ferdighetsmerke prøver. Fløyadagen er ment å være et fellesskaps skapende arrangement hvor de eldre lærer de yngre og hvor klubbens fotballfilosofi kan oppdateres. 6 TrenerrollenGjennom engasjerte og kompetente trenere, ønsker vi i IF Fløya å utvikle selvstendige og spillende spillere med god fotballforståelse, som løser oppgaver på egen hånd. 6.1 TrenerkompetanseFølgende krav ønskes stilt til trenerkompetanse: 6-8 år: Gjennomført Del-kurs 1: Barnefotballkurset i Norges Fotballforbunds C-lisens utdanning (aktivitetslederkurs) gjennom fotballkretsen 9-16 år: Gjennomført Norges Fotballforbunds C-lisens utdanning gjennom fotballkretsen Junior og senior: Gjennomført UEFAs B-lisens utdanning I tillegg vil det bli avholdt jevnlige trenerforum i klubben. 6.2 Planlegging av øktaViktig at det på grunnlag av momentene i sportsplanen lages periodeplaner for hva laget skal trene på gjennom sesongen. Trenerkoordinator og sportslig utvalg er en ressurs som kan bistå i arbeidet.
7 Utvikling av trenere, lagledere og dommereFløya ønsker å heve kompetansen og øke motivasjonen for trenere og annet støttepersonell i alle aldersklasser. Dette gjøres gjennom å tilrettelegge for – og oppfordre til – kursing i regi av Norges Fotballforbund, i første rekke lokal kursing men også videregående kurs på nasjonalt nivå. Dommerrekruttering er en del av dette. Landet trenger motiverte og gode dommere og klubben må betale dersom vi ikke oppfyller kravet til antall kretsdommere. Derfor oppfordres spesielt aktive spillere og spillere som ikke lenger ser for seg en aktiv karriere til å melde sin interesse for kurs og oppdrag. Fløyaturneringen er en fin anledning til å prøve seg under kyndig veiledning.
8 Barnefotball: Aldersgruppe 5-7 år – 5’er fotball Dette er barnas første møte med organisert idrett. Det er viktig at trivsel, lek og aktivitet er det viktigste som vektlegges på dette trinnet. Hovedfokus det første året skal være
Hva som kjennetegner denne aldersgruppen:
Trening og kamptilbud:
Mål for aktiviteten:
Øvelser og aktiviteter:
9 Barnefotball: Aldersgruppe 8-9 år – 5’er fotball I denne aldersgruppen skal det stilles strengere krav til disiplin og holdninger. Overgangen til 7èr fotball skal planlegges når det nærmer seg slutten på fotballsesongen. Utøvere skal fortsatt oppmuntres til allsidig aktivitet. Hva som kjennetegner denne aldersgruppen:
Trening og kamptilbud: For denne aldergruppen vil det være mye likt som forrige aldersgruppe. Lagene deltar i cuper og kretsserie.
Mål for aktiviteten:
Nyttige tips for aktiviteten 5èr fotball:
10 Barnefotball: Aldersgruppe 10-12 år – 7’er fotball Det er ikke den store overgangen for fotballspillere å gå fra 5’er til 7’er fotball. Men, det bør forberedes til en viss grad og det er viktig at man har snakket med spillerne om dette i forkant av sesongen. Hva kjennetegner denne aldersgruppen:
Trening og kamptilbud:
Mål for opplæring:
Noen råd for denne aldersgruppen:
Øvelser og aktiviteter:
11 Ungdomsfotball: Aldersgruppe 13 – 14 år Fra 2013 er 7’er fotball under innføring for denne aldersgruppen. Av erfaring så vet vi i Fløya at dette er den aldersgruppen hvor man har mange utfordringer. Det er viktig at klubben er sitt ansvar bevist og at man tar godt vare på disse gruppene samtidig som man har gode rammer for aktiviteten. Normalt pleier det å være lett å engasjere foresatte til spillere i denne alderen. Engasjerte og synlige foreldre/foresatte er viktig i arbeidet med å forebygge frafallet i fotballen. Med god foreldregruppe så er man med på å skape trygghet og positive opplevelser for spillerne på dette alderstrinnet. På dette alderstrinnet vil også egne treninger for spillerutvikling starte (se egen sak), og hospitering vil også være en del av denne utviklingen. Hva kjennetegner denne aldergruppen:
Trening og kamptilbud:
Mål for opplæring:
Taktisk/teknisk påvirkning:
Fysisk påvirkning:
Sosial og holdningsmessig påvirkning:
Råd til gjennomføring:
Øvelser og aktiviteter:
12 Ungdomsfotball: Aldersgruppe 15 – 16 år Vanligvis er det innenfor denne aldersgruppen man finner de største kullene i klubbene. Dette gjør at man trenger både mange trener og ledere. Tradisjonelt minker foreldre engasjementet og klubben må ofte bidra med å få på plass viktige funksjoner. Det er derfor svært viktig at vi også innenfor dette alderstrinnet oppmuntrer foreldre og foresatte til å bidra i og rundt laget samt på de aktiviteter som klubben setter i gang. Hva kjennetegner denne aldersgruppen:
Trening og kamptilbud: Det bør trenes 3-4 ganger i uken for denne aldersgruppen. I sesongen 3 treninger + kamp. Det skal gis tilbud om utviklingstrening for de spillerne som vil trene mer enn lagstreningene og har bedre ferdigheter enn gjennomsnittet. Det er viktig at dette treningstalentet fremheves. Hospitering på høyere nivå skal fortsatt være en del av denne utviklingsprosessen. Men, det er viktig at man tar vare på kameratskapet i gruppene slik at også de med sosiale motiver fortsatt blir en del av laget. Dette er viktig for det er på dette alderstrinnet frafallet er størst innenfor fotballen. Man må også være flink til å oppmuntre enkelte til å se på andre oppgaver innenfor fotballen. Tilby trenerkurs, dommeropplæring og la utøverne forstå at det er flere måter å kunne bidra med innenfor klubb. På dette alderstrinnet deltar ofte lagene på store internasjonale turneringer som Norway Cup, Dana Cup eller Gothia Cup. Betydning av disse turneringene er stor for dette alderstrinnet. Man får anledning til å treffe motstander fra andre nasjoner, man opplever et større fellesskap og man føler viktigheten av å representere klubben på en god måte utenfor landsdelen. Mål for opplæring:
Teknisk/taktisk påvirkning: Trening av teknikk er hovedelementet på alle treningene, men treningene vil også i større grad rettes mot de roller som spillerne får i spillet og mot de taktiske momentene i fotballspillet. På treningene skal pasning/mottak og gode avslutningsferdigheter stå sentralt. Samtidig må spilleren få gode ferdigheter i rollen som førsteforsvarer. Det er viktig å kunne vinne tilbake ballen, gjerne høyt i banen. Treneren skal stille krav til kvalitet og seriøsitet på treningsfeltet. Samspillet mellom teknikk og taktiske valg skal i stor grad vektlegges. Fortsatt skal man inn å veilede innenfor de begreper som man benytter i fotball. Det er på dette alderstrinnet mye av det grunnleggende arbeidet legges for at spillerne skal ”forstå” spillet. Det er viktig at man er tålmodig med å forklare de nevnte prinsipper og konsekvenser av de valg som blir tatt for at spillerne skal utvikle evnen til denne forståelsen. Det forventes at alle spillere på dette nivået viser respekt for motspillere, trenere, dommere og at de har begreper ”fair-play” i ryggmargen. Fysisk påvirkning: I denne aldersgruppen bør det gjennomføres mer kontinuerlig styrketrening. Egen kropp kan fortsatt være tilstrekkelig belastning. Utholdenhet bør påvirkes i primært i spillesituasjoner og gjerne i spill 2 mot 2 og 3 mot 3. de viktigste fysiske momentene som bør påvirkes er hurtighet både med og uten ball. Utenom kamp i sesongen bør man også ha fokus på basisferdigheter som stabilitet, koordinasjon og ikke minst balansetrening. Bevegelighetstrening må også ivaretas. Skap gode holdninger til uttøying både under og etter aktivitet. Sosiale og holdningsmessige påvirkninger: Det er viktig at vi i Fløya gir denne aldersgruppen forståelse for hva som kreves for å bli god fotballspiller. Oppmuntring i kombinasjon med tilrettelegging og veiledning er viktige elementer for de som ønsker å satse på fotballen. Trener og leder skal vektlegge at skolegang er viktig og at det må god planlegging til for de som ønsker å trene mye. Spillerne må påvirkes til å utvikle ansvar for hverandre. De skal opptre oppmuntrende og inkluderende i både trening og kamp. Alle blir ikke like gode spillere, men det er viktig at vi får med oss så mange som mulig. Det skal være nulltoleranse når det gjelder mobbing og rus. Råd for gjennomføring av aktivitetene: Spillerne på dette nivået bør ha faste roller, men de bør ikke nødvendigvis være fastlåste. Mange spillere har fortsatt fysiske utfordringer med f.eks. sterk vekst slik at det er viktig å være våken for at spillere kan ”vokse” inn i andre roller. Kvalitet på treningen er svært viktig og sammen med humør og større ansvar så vil spillerne få den utviklingen vi ønsker. Det er kjekt når laget lykkes i kamper og turneringer, men man må ikke glemme å utvikle enkeltspillere. Det er viktig at utvikling av spillere kommer foran lagets resultater.
13 Ungdomsfotball: Aldersgruppe 17 – 19 årJuniorgruppene er underlagt sine respektive seniorstyrer, og vil følge de planer som til enhver tid gjelder for disse gruppene. Frafallet på jentesiden har i den senere tid gjort det vanskelig å etablere dame juniorlag. Selv om vi i Fløya klarer å stille lag så vil vi ha et begrenset tilbud i kretsen på dette nivået. Denne utfordringen kan i noen tilfeller også gjelde for herresiden. Mange av spillerne vil derfor få sitt sportslige tilbud på gruppe 2 på seniornivå. Frafallet i denne aldersgruppen gir også utfordringer når det gjelder å beholde ressursene i klubben. Dommer/trener og leder rekruttering er et viktig emne som klubben vil at det skal jobbes bedre med i denne gruppen i løpet av planperioden. Hva kjennetegner denne gruppen:
14 Seniorfotball: Menn og kvinner Klubben vil ikke legge for sterke føringer av trenings- og kampopplegg for seniorlag i klubben. Det som man kan håpe på er at vi under denne planperioden kan utvikle en ”klubb modell” hvordan vi i Fløya ønsker å spille fotball på. Et ønske med en slik modell i bunnen er at vi det i framtiden skal ansetter trenere som må tre inn i vår modell for å utøve sitt virke og ikke laget som må tre inn i trenerens spillefilosofi. Man kan dermed utvikle en Fløya måte å spille på og som vil være en rød tråd i klubben på alle lag som spiller 11-er fotball. ”Retningslinjer for seniorspillere” i Fløya.
”Retningslinjer for spillet” i Fløya / spillestil / Fløyafotball
|
- |