BILLOTTERI PÅ GODT OG ONDT.
Av Magne Ripmann  
01.05.2010
 
Etter tre dagers salg av billodd har vi fått mange tilbakemeldinger. Ei mor fortalte om stor velvilje og interesse for loddene i sitt lokalmiljø og utsolgt loddbok etter en times salg. Opplever selv å bli stoppet på gata riktignok av kjente som ber meg komme innom for å selge lodd. Til sist nevnes salg av lodd til en bedrift som skulle bruke loddene som erstatning for vin i bedriftens vinlotteri!!! En kjempeide vi oppfordrer andre til å følge opp.
-
Vi på kontoret har startet en liten intern salgskonkurranse og har tatt ut ei loddbok hver. Jeg tror nok jeg trenger en ekstra loddbok etterhvert. Vi oppfordrer alle som kan tenke seg å selge noen lodd for oss om å stikke innom kontoret.
 
Loddgiroene har kort betalingsfrist. Betalingsfrist for loddene er snarest etter ferdig loddsalg eller senest tre uker etter at loddene er mottatt. Antar dette skulle være god nok tid som salgsperiode for de fleste.
 
Som  vanlig ved slike tiltak som lotteri ventet vi reaksjoner fra foreldre. Dette har vi da også fått og vi føler derfor at det er viktig med litt informasjon som understreker viktighet av samhold, lojalitet og anerkjennelse av den enkeltes innsats i foreningen:
 

IF Fløya pr i dag

 

IF Fløya er en klubb med 630 medlemmer, ca 400 aktive fotballspillere fordelt på 18 yngres lag og 5 voksenlag. Til sammen 29 lag påmeldt til seriespill i 2010. Fløya har også ei gruppe med aktive bueskyttere. Klubbens anlegg består av Fløyahallen med til sammen nesten 11 000m2, Fløyabanen og garderobeanlegget oppe på Templarheimen.

Administrasjonen i IF Fløya består av fire ansatte hvorav en i 30% stilling. I tillegger det engasjert minst en trener pr lag. Noen av disse trener laget til en av sine barn en time i uka mens andre tilbringer mer enn 10 timer i uka på treningsfeltet i tillegg til like mye tid til planlegging , forberedelse lagbygging i tillegg til kamper og reise til disse. Ytterligere mange andre har påtatt seg verv som lagledere, dugnadsansvarlig, dommeransvarlig, styremedlemmer og andre utvalgsmedlemmer. Uten et godt bidrag fra alle disse kunne vi ikke fungere som klubb.

En felles konklusjon er at vi er veldig mange som vil det beste for alle aktive, funksjonærer og deres omgivelser. IF Fløya skal ”produsere” god aktivitet. Dette forutsetter at alle rammebetingelser fungerer godt. Disse rammebetingelsene omfatter både gode baner/anlegg, aktiviteter, spillere og trenere. Hvis disse er tilstede har man en mulighet for å produsere god aktivitet og over tid gode spillere. Vi tør påstå at det produseres mye god aktivitet noe siste uttak til kretslagssamling for 96-97 i Alta viste hvor IF Fløya var representert med over 25% av spillerne.

Årsmøtet i IF Fløya er vårt øverste organ. Her foretas beslutninger som setter rammene for kommende periodes aktivitet. Styret er det organ som mellom hvert årsmøte skal drifte foreningen etter de rammer årsmøtet, idrettens lover og norske lover gir. Det er ikke til å komme bort ifra at økonomi er veldig viktig i forhold til alt vi holder på med. Noen deler av vår virksomhet har større utfordringer med å nå sine budsjetter enn andre. Våre voksne lag og da spesielt damesiden har de siste årene fått mye negativ kritikk i forhold til de økonomiske resultater som er levert. Våre anlegg krever også store ressurser til drift og her har vi heller ikke klart å levere positive resultater enda.

IF Fløya er i dag; slik de som var tilstede på årsmøtet; fikk fremlagt i en meget vanskelig økonomisk situasjon. Disse utfordringene gjør det til en daglig utfordring å være med på å holde hjulene i gang i denne foreningen. Imidlertid har det oppstått en ny giv og samhold i både styre, administrasjon og utvalg etter årsmøtet. Erkjennelsen av den økonomiske situasjonen, at alle lag/medlemmer er viktige for IF Fløya og viljen til å gjøre det som står i vår makt for å komme gjennom denne ”krisen” gjennomsyrer arbeidet for tiden. Vår utfordring nå er å forankre den samme entusiasme også blant de aktive, hos foreldrene og i det enkelte lag i foreningen.

Det er iverksatt mange tiltak den senere tiden. Vår dameavdeling har klart å selge over 100 støttebrev à 1000,- til lokalt næringsliv. Samme avdeling har i løpet av et par uker solgt over 300 sekker toalettpapir og håper dette kan bli en fast god inntekt. Vi håper at Dansegallaen 8. mai skal kunne gi overskudd. Billotteriet er et tiltak for hele klubben som vi håper skal gi kjærkommen inntekt til vår felles aktivitet. Dette fordrer imidlertid skikkelig entusiasme og innsats fra alle involverte.

På kostnadssiden søker vi hele tiden tiltak for å redusere forbruket. Administrasjonen har lenge vært involvert i denne prosessen og er klar over at også våre stillinger vurderes. Det er imidlertid en erkjennelse av at de kutt som er gjort ikke monner nok og at ytterligere kutt vil kunne medføre sterke inngrep i aktiviteten og sågar påvirke fremtiden for det enkelte lag.  Styret står derfor foran meget vanskelige beslutninger og er helt klar på at alle mulige løsninger skal vurderes i denne prosessen.  Oppsigelser er absolutt siste utvei og noe ingen ønsker.

Vi ønsker med denne informasjon å forklare hvordan hverdagen i vår forening er for tiden og håper dette skal være med på å gi større forståelse for nødvendigheten av de tiltak som foreslås og forsøkes gjennomført. Alle tiltak som gjennomføres skal jo være med på å finansiere vår felles aktivitet. En viktig forutsetning for dette er at alle forsøker så godt de kan både gjennom handling og innstilling til tiltaket. Ved å ytre sin negative holdning oppnår man ikke bare å få ut egen frustrasjon men man påvirker også tilhørerne og deres holdninger. I verste fall kan dette medvirke til at vi ikke får overskudd på tiltakene, en vanskelig økonomisk situasjon blir enda verre og ikke bedre som intensjonen med tiltakene alltid er.

Håper denne info gir litt viktig info om hva som rører seg i vår forening og bidrar til å bedre VI-FØLELSEN og samholdet.

 

Mvh

Magne Ripmann

 
-